Persbericht KNHS site

Gisteren was het hier al te lezen, vandaag heeft de KNHS een persbericht (door wie anders dan Dorli Welp) uitgegeven m.b.t. het afzeggen van Ineke de Groot en haar vervanging door Joyce van Oosten.

Joyce van Oosten vervangt Ineke de Groot
14 augustus 2009

Joyce van Oosten

Liempde (KNHS) – Na een zeer geslaagd trainingsweekend in Liempde moest bondscoach dressuur aangepast sporten Jeannette Wolfs haar EK-teamlid Ineke de Groot (Noordwijk) vervangen door Joyce van Oosten (Bergen-Lb). Het 19-jarige paard Indo van De Groot bleek opnieuw last te hebben van een oude blessure en De Groot besloot hem terug te trekken. De zeskoppige afvaardiging reist begin volgende week af naar de Europese Kampioenschappen Dressuur Aangepast Sporten die van 20 tot 23 augustus plaatsvinden in het Noorse Kristiansand.

De voltallige afvaardiging kwam vorig weekend bijeen op Manege de Rekkendonken in het Brabantse Liempde. Behalve Ineke de Groot waren dat: Gert Bolmer (Den Ham) met Winnyroodnoot (Cabochon x Michelangelo), Frank Hosmar (Haarle) met Tiësto (Jazz x Darwin), Yvette van Geenen (Ulft) met BMC Uzarro (Karandasj x Nocturn), Glasten Krapels (Halfweg) met Matador (n.n.) en Petra van de Sande (Den Haag) met Toscane (Obelisk x Feanrish).

Sportpsychologe Sanne Beijerman verzorgde op zaterdag een boeiende clinic, waarbij ze de nadruk legde op het omgaan met en de controle over wedstrijdspanning. Ook het stellen van de juiste doelen, iets wat voor iedereen anders is, kwam uitgebreid aan de orde.
Vervolgens werd kennisgemaakt met de nieuwe door de KNHS aangestelde teamveterinair Brenda Hoogelander (Oirschot). Hoogelander bekeek de zes paarden die volgende week deelnemen aan het EK tijdens een zogenaamde ‘trot-up’, zoals ze ook in Kristiansand door een team van internationale dierenartsen gekeurd zullen worden. Al tijdens deze trot up, maar later ook onder het zadel bleek Indo (Rex Magna x Sultan) van Ineke de Groot niet helemaal rad. De ruin was enige maanden geleden met zijn heup tegen een deur gelopen en had van deze oude blessure duidelijk weer last. Als vervangster gaat de 24-jarige Joyce van Oosten-van Rhee mee met Let’s Go. Joyce was toch al van plan naar het EK te gaan, maar dan alleen om Gert Bolmer te helpen. Bovendien bestuurt haar man Thijs de vrachtwagen met daarin de paarden van Glasten Krapels, Gert Bolmer, de drie leden van de Israëlische equipe die in Liempde worden getraind door Liane en Miranka Schellekens, en nu gaat dus ook haar eigen Let’s Go mee. Tijdens het trainingsweekend in Liempde reden alle teamleden op zaterdag hun kür op muziek, waarna Wolfs iedereen nog enige persoonlijke adviezen meegaf. Op zondag stonden de landen- en de individuele proeven op het programma, die gejureerd werd door Ineke Jansen.

Er zijn zes Nederlandse combinaties ingeschreven voor de Europese Kampioenschappen. Op donderdag de 20e zal bondscoach Jeannette Wolfs bekend maken welke vier combinaties het landenteam vormen. De andere twee rijden individueel. In totaal hebben 82 combinaties uit 23 landen zich aangemeld. De officiële opening in het Epona Riding Centre van Kristiansand vindt plaats op donderdag 20 augustus. Op vrijdag 21 augustus vindt de landenwedstrijd plaats, op zaterdag worden de individuele proeven gereden en op zondag tot slot de Kür op muziek.

Team:
Gert Bolmer (Den Ham), Winnyroodnoot (Cabochon x Michelangelo) Grade II
Frank Hosmar (Haarle), Tiësto (Jazz x Darwin) Grade IV
Yvette van Geenen (Ulft), BMC Uzarro (Karandasj x Nocturn) Grade II
Glasten Krapels (Halfweg), Matador (n.n.) Grade III
Joyce van Oosten-van Rhee (Nieuw-Bergen), Let’s Go (Haarlem x Pion) Grade IV
Petra van de Sande (Den Haag), Toscane (Obelisk x Feanrish) Grade II
Jeannette Wolfs (Tilburg), bondscoach
Brenda Hoogelander (Oirschot), teamveterinair.

Nadere informatie over het EK op: www.para2009.no

1 reactie opPersbericht KNHS site