Jaaroverzicht 2011 (deel 3)

[Not a valid template] Dat juni net als vorig jaar een drukke maand zou worden stond van tevoren al vast. Vanaf één juni begon echter ook de verhuizing naar het nieuwe complex van Miranka, waardoor het natuurlijk nog veel drukker werd. De dag nadat de paarden waren verhuisd werd de halve finale van de BMC Centaur Cup gehouden tijdens het CH Eindhoven. Omdat er voor Triumph de weken erna nog veel wedstrijden volgden besloten we om te starten met Ravel. Ik had me als enige met twee paarden geplaatst voor de halve finale en dat kwam nu goed van pas. Vorig jaar was de bodem van het losrijterrein al ‘niet best’, en dit jaar was het helaas niet anders. Op zich heb ik er wel begrip voor dat [Not a valid template]men de FEI reglementen met betrekking tot de bodem terzijde schuift. Het is immers een mooie en goed georganiseerde wedstrijd met vaak relatief veel publieke belangstelling, dus een goede kans om onze sport te promoten. Toch zou ik er groot voorstander van zijn om er dan een ‘gewone’ wedstrijd van te maken, en niet de halve finale waar iedereen het hele winterseizoen voor heeft gestreden. De ene handicap heeft nou eenmaal veel meer moeite met een mindere bodem dan de ander, dus het zou voor de competitie in mijn ogen een stuk eerlijker zijn. Ravel liet zich zeker gezien de verhuisperikelen goed zien, maar we misten op een haar na een plek in de finale.

[Not a valid template]Een paar dagen later stond de eerste observatiewedstrijd richting het EK op het programma, het NK tijdens Outdoor Gelderland in De Steeg. Ik ging van start met Triumph en Vorman, maar Vorman liep in de voorbereiding niet lekker nadat ze een ijzer kwijt was geraakt. Helaas verliep de wedstrijd voor mij niet erg best. Ik mocht met Triumph wel de finale rijden maar meer als een derde plaats zat er dit keer niet in, waardoor de NK titel voor het eerst sinds 2006 niet naar mij ging. Niet bepaald de start waarop ik gehoopt had, dat moge duidelijk zijn.

[Not a valid template]Een week later vertrok een hele Nederlandse stoet voor de tweede observatiewedstrijd naar het Franse Mulhouse, vlakbij de grens met Zwitserland. Vorman leek gelukkig wat aan de beterende hand te zijn en Triumph leek ook beter in vorm dan voor het NK, dus ik ging er naartoe met het plan om de belabberde start van het selectietraject recht te zetten. Dat plan kon toen de paarden aankwamen in Mulhouse eigenlijk alweer linea recta de prullenbak in. Triumph stond namelijk niet meer op de vrachtwagen, nadat hij na amper een kilometer onderweg ontzettend in paniek was geraakt en zich zwaar blesseerde. Hij moest dus noodgedwongen achterblijven op stal, en nadat de veearts was geweest en bleek dat hij op dat moment niet veel kon doen, werd voor de tweede keer koers gezet richting Frankrijk. De andere vijf paarden waaronder Vorman kwamen gelukkig zonder problemen aan. Ik hoorde het nieuws van Triumph pas toen de vrachtwagen arriveerde op het wedstrijdterrein, en dat was misschien maar goed ook. Anders was ik denk ik omgedraaid en bij Triumph gebleven. Ik ben al eens een paard kwijtgeraakt voor de sport door ellende op de vrachtwagen, en daar denk je dan toch meteen weer aan. Ik ben niet snel van slag, maar op deze [Not a valid template]manier lukte dat toch vrij aardig, wat ook wel terug te lezen is in met name de eerste nieuwsberichten vanuit Mulhouse.
Maar uiteindelijk was ik daar natuurlijk en Vorman ook, Triumph werd thuis goed opgevangen, dus het had bar weinig zin om met een chagrijnige kop langs de kant te gaan zitten. Zeker nu Trump waarschijnlijk was uitgeschakeld voor het EK kon ik ondanks alles toch maar beter proberen om met Vorman in de race te blijven. We begonnen best goed de eerste dag, in de tweede dag was het algemene beeld mooier maar gooiden een paar kleine foutjes roet in het eten. Toch liet Vorman met name de tweede dag voor mijn gevoel zien dat we weer vooruit waren gegaan en dat er nog meer in zat. Op de laatste dag tijdens de kür was bij Vorman het beste er wel af, ondanks dat ze nog steeds ontzettend haar best deed.

Juni werd afgesloten met een kadertraining op het Anky Educational Center, met de medewerking van vele bekenden uit de sport. Een week later volgde er nog een training op het KNHS centrum in Ermelo. Beide keren werden de trainingen geheel belangeloos verzorgd door Coby en Marlies van Baalen, en dit is slechts één voorbeeld van de vele manieren waarop zij de aangepaste sport ondersteunen. Absoluut het vermelden waard leek me.

[Not a valid template]Juli stond vooral in het teken van het verder trainen van Vorman en gelukkig ook het veel vlottere herstel van Trump dan van tevoren gedacht. Ongeveer een maand na alle ellende konden we weer heel voorzichtig beginnen met rijden. Ik helemaal zielsgelukkig natuurlijk, zou ik met al mijn geluk dan toch een keer een geluk bij een ongeluk hebben? Op dat moment inderdaad nog wel… Ondertussen werd er ook hard verder gewerkt aan het buitenterrein van Miranka’s stal in Best. Victor wordt waarschijnlijk nog spontaan moe als hij eraan terugdenkt, maar het resultaat mag er absoluut zijn.
Op 23 juli werd er een wedstrijd gehouden in Emmeloord. Hoewel ik met zowel Triumph als Vorman van start ging was het vooral spannend hoe Triumph het zou doen, niet alleen in de ring maar ook onderweg op de trailer. De vraag was immers hoeveel hij zich nog zou herinneren van de ellende op de vrachtwagen, maar dat viel met even treuzelen voordat hij de klep van de trailer opliep gelukkig erg mee. De eerste proef was nog een beetje onwennig. Niet zo gek natuurlijk en sowieso vind ik Trump vaak fijner als hij wat meer mee is geweest op wedstrijd. In de tweede proef lieten we echter toch al weer een hele sterke proef zien, met de hoogste dagscore van ruim 69%. Met Vorman reed ik twee nette proeven, waarvan de eerste goed was voor de winst en ik in de tweede proef tweede werd achter mezelf met Trump. In grote delen van de proef vonden we het beeld alweer mooier als in Mulhouse, dus wat dat betreft hadden we goede hoop om tijdens de laatste observatiewedstrijd in Meerdonk goed voor de dag te komen. Daarover uiteraard meer in het volgende deel van dit jaaroverzicht…

Het is niet meer mogelijk om te reageren.