Jaaroverzicht 2013 (deel 2)

[Not a valid template]Vanwege onze verhuizing met als gevolg een nog niet actieve internetverbinding is het vervolg van het jaaroverzicht een stuk later dan gepland, maar bij deze dan eindelijk deel 2. Een paar weken na de wedstrijd in Roosendaal gingen we van start op de wedstrijd in Almere, dit keer kon ik ook weer met Vorman de ring in. Het was pas onze tweede wedstrijd van het jaar en ik had natuurlijk weinig kunnen rijden, maar we haalden wel weer meteen een A-kader score. Na de wedstrijd in Almere richtten we ons op het NK in Hoofddorp, de laatste observatiewedstrijd in de aanloop naar het EK. In eerste instantie wilde ik het NK met zowel Vorman als Zenith rijden, maar uiteindelijk kozen we er toch voor om alleen met Vorman van start te gaan, zodat we alle aandacht en energie op één paard konden richten. We begonnen het NK goed, wisselden stuivertje op de tweede dag en eindigden uiteindelijk met een persoonlijke recordscore als tweede in de finale. Ik was ontzettend blij met hoe Vorman het deed in de finale. Het was pas onze eerste kür van dat jaar, en alles lukte met een mooie timing. De vreugde was helaas van relatief korte duur, meteen toen ik de ring uitkwam vertelde de bondscoach dat ik niet werd geselecteerd voor het EK. Een enorme teleurstelling, en een latere uitgebreide toelichting van de bondscoach veranderde daar niets aan. Ik was wel eerste reserve, maar alle teamleden en paarden bleven fit en dus ging na het EK van 2011 (vanwege gezondheidsproblemen) ook dit EK aan onze neus voorbij.

[Not a valid template]Het Belgisch kampioenschap stond al op onze planning, mede om de laatste benodigde internationale kaderscore te halen, dus reisden we wederom af naar stal Hulsterlo in Meerdonk. We zijn al vaker te gast geweest op deze wedstrijd, en dat bevalt altijd erg goed. Ook dit jaar had de organisatie haar zaken weer goed voor elkaar, ondanks de hitte. De wedstrijd verliep voor ons erg goed. Meteen in de eerste proef behaalden we ruimschoots de benodigde 68% voor onze terugkeer in het A-kader. Jammer genoeg lag de score van één jury 5% lager dan die van de andere vier, anders was onze score ruim boven de 70 uit gekomen. Ook de andere dagen wonnen we niet alleen onze grade, maar eindigden ook overall als tweede in een veld met meerdere combinaties die later ook op het EK van start zouden gaan. Wrang natuurlijk, maar het was helaas niet anders.
De eerste wedstrijden na het EK moest ik helaas aan me voorbij laten gaan, maar we konden wel een mooie clinic geven voor Villa Pardoes. In November ging er weer een nieuw seizoen van de KNHS Para Dressuur Trophy van start. De eerste selectie werd verreden in Ammerzoden, en ik reed voor het eerst sinds het Belgisch kampioenschap in augustus weer de wedstrijdring binnen. Strubbelingen met protocollen maakten het lastig, maar de resultaten waren prima. Door de goede resultaten tijdens de eerste selectie waren we er uiteraard ook op gebrand om tijdens de tweede selectiewedstrijd in Zuidwolde goed te presteren. Helaas gooide de gezondheid van Vorman wederom roet in het eten en was ook Zenith nog niet klaar voor een rentree in de wedstrijdring.

Daarmee kwam voor ons het seizoen ten einde op een manier die eigenlijk tekenend was voor 2013. Vanwege allerlei redenen hebben we jammer genoeg maar op een klein aantal wedstrijden kunnen starten. Op de wedstrijden die ik wel kon rijden hebben we daarentegen goed gepresteerd, dus we hebben denk ik al het mogelijke er uit gehaald. We gaan er ook dit jaar weer volop tegenaan, met als doel deelname aan de wereldruiterspelen in Frankrijk eind augustus.

Het is niet meer mogelijk om te reageren.